Dezvoltarea limbajului la copii. Ce trebuie sa stie pana la varsta de 6 ani.

Inainte de a invata sa citeasca, un copil isi va insusi limbajul printr-o serie de deprinderi verbale. Acesta este un proces complex si uimitor, daca ne aratam receptivi si atenti la el.

In mod obisnuit, mai toti copiii urmeaza aceleasi etape de dezvoltare a limbajului, pe masura ce se indreapta catre varsta de 6-7 anisori. Cand ajung acolo, deja multi stiu sa citeasca. Cercetatorii din domenii conexe (al deprinderilor de citit, al educatiei si al dezvoltarii copilului) au intocmit o lista orientativa a deprinderilor de limbaj si a obisnuintelor de conduita pe care un copil si le insuseste de-a lungul primilor sase ani de viata. Inainte de a parcurge lista - pe care o redam mai jos, suntem rugati sa tinem cont ca reperele nu sunt rigide si batute in cuie si sa ne pastram rabdarea cu "intarziatul", "rigurosul" sau "lenesul" mamei. Copiii au ritmuri de dezvoltare si de asimilare diferite...  

Dezvoltarea limbajului: pana pe la 3 anisori, micutul...
- scoate sunete ce imita ritmul si tonul pe care adultii le folosesc atunci cand converseaza
- raspunde la gesturi si la expresia faciala
- incepe sa ascocieze cuvintele pe care le aude frecvent cu ce anume inseamna aceste cuvinte
- gangureste in patut, antrenandu-i pe mami si pe tati in "jocuri verbale" deosebit de placute, in ciuda cuvintelor si rimelor lipsite de sens ori de logica
- recunoaste anumite carti dupa coperta
- se "face" ca citeste
- intelege cum trebuie sa manereze o carte
- numeste anumite obiecte pe care le vede in carti
- vorbeste despre personaje din carti
- priveste imaginile din carti si intelege ca ele sunt simboluri pentru lucruri reale
- asculta povestile care ii sunt povestite sau citite
- isi manifesta dorinta ca adultii sa ii citeasca ori sa scrie impreuna cu el
- introduce printre obiectele pe care le manevreaza in joaca, figuri si cuburi cu literele alfabetului, sau carti de jucarie
- incepe sa manifeste atentie fata de anumite "insemnuri" scrise: de exemplu, initiala numelui personal
- mazgaleste cu un scop anume: pentru a scrie sau a desena ceva
- mazgaleste forme care aduc a litere si randuri care aduc - de departe, ce-i drept - a randuri scrise


Dezvoltarea limbajului: intre 3 si 4 anisori, prescolarul nostru...

- este evident bucuros atunci cand asculta sau vorbeste despre povesti
- intelege ca semnele tiparite pe foaie poarta un mesaj
- incearca efectiv sa scrie si sa citeasca de unul singur
- identifica semnele scrise care ii sunt familiare
- participa in "jocuri verbale" cu rima
- identifica unele litere si formeaza unele rime pentru cuvinte
- utilizeaza literele pe care le cunoaste (incearca pe cat se pricepe sa le scrie corect) pentru a scrie cuvinte semnificative pentru el, cum ar fi propriul nume sau "te iubesc"

Dezvoltarea limbajului: la 5 ani, copilul este de obicei capabil...

- sa para ca intr-adevar citeste, atunci cand se preface ca citeste
- sa redea povestile simple
- sa ii faca placere sa i se citeasca
- sa recurga la limbajul descriptiv (mai amplu, mai bogat, mai complex) pentru a explica sau pentru a pune intrebari
- sa recunoasca litere si corespondenta dintre litera si sunetul ei
- sa inteleaga ca scrisul se citeste de la stanga la dreapta si de sus in jos
- sa inceapa sa asocieze cuvantul rostit cu cel scris
- sa inceapa sa scrie (aproape corect) litere si unele cuvinte pe care le aude mai des

Iar la 6 anisori, deja micutul...

- citeste si relateaza povestile mai cunoscute de el
- se foloseste de diverse strategii pentru a "citi" pana la capat o poveste: o reciteste sau prezice cam ce va urma, pune intrebari sau se leaga de indicii scrise ori desenate pentru a intelege firul actiunii
- are singur initiativa de a scrie sau de a citi, pentru a-si atinge diverse scopuri (sa trimita o scrisoare, sa obtina ceva, sa afle...)
- unele cuvinte si fraze le citeste cu usurinta (ti le poate citi cu voce tare)
- identifica unele cuvinte noi, necunoscute, prin asocierea dintre sunet si litera corespunzatoare, prin recunoasterea doar a unor litere sau a unei parti din cuvant, dupa care deduce restul
- identifica un numar crescut de cuvinte dintr-o simpla privire

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu