Consum carburanti auto - cum il reduci


Top metode sa reduci consumul de carburant


In conditiile in care pretul benzinei a depasit 5 lei pe litru si exista premisele unor noi scumpiri, nu este de mirare ca romanii au inceput sa opreasca mai rar la pompa. Cum poti face, totusi, ceva economie la carburanti, fara a renunta la deplasarile cu masina?

Benzina te arde la buzunar? Top metode sa reduci consumul de carburant
Unii spun ca folosirea de carburanti premium ar reduce consumul. Insa, daca masina "nu stie sa aprecieze" calitatea carburantului, pentru ca nu a fost construita astfel, atunci dai bani in plus degeaba.


Altii spun ca "marimea conteaza". De fapt, pot fi masini mari (noile masini hibrid sau cele diesel) cu un consum mic si, dimpotriva, masini mici cu un consum mare. Asadar, nici aceasta nu este o metoda care sa dea roade.


Si atunci, care e solutia?


"Obtii un consum mic atunci cand vrei cu adevarat sa economisesti", spune Gerhard Plattner, jurnalistul austriac ce a intrat in Cartea Recordurilor pentru stabilirea unor recorduri de consum, dar si de viteza.


Potrivit acestuia, in oras, unde consumul de carburant este la nivel maxim, poti face economii daca opresti motorul la stop. In ce conditii? Daca semaforul arata culoarea rosie pentru mai mult de 15-20 de secunde, atunci merita sa opresti motorul, inca dinainte de a ajunge la stop. Daca nu stii exact cat vei sta pe loc, de ajutor poate fi si cronometrul instalat la unele semafoare.


Exista mitul ca folosirea aerului conditionat ar creste consumul. Germanii de la Dekra Test Center au facut proba: au luat un Volkswagen Golf TDI de 100 cai putere, cu 4 persoane la bord, bagaje de 40 de kilograme si au parcurs de 800 de kilometri. Cand a fost utilizat sistemul de climatizare la 18-22 de grade Celsius, consumul s-a redus cu 1,9% fata de parcurgerea drumului cu cele patru geamuri deschise.


Totusi, Gerhard Plattner spune ca la o masina mare, ca Skoda Octavia, setarea aerului conditionat la maximum creste consumul. Ce e de facut? Nu pori aerul conditionat din prima. Deschide mai intai geamurile, pana cand iese tot aerul cald din masina si apoi seteaza o temperatura moderata, de 22 de grade Celsius.


Alte sfaturi ale expertului: motorul nu trebuie lasat sa se incalzeasca pe loc, ci odata ce este pornit, trebuie sa te pui in miscare. Apoi, treptele de viteza trebuie schimbate adecvat, fara sa stai inutil intr-o anumita treapta, iar cand ai ajuns la viteza dorita, incearca, pe cat posibil, sa o mentii constanta.


Si stilul agresiv de a conduce este pagubos. Viteza, accelerarea rapida si franarea brusca sporesc consumul. Cu cat viteza este mai mare, cresc rotatiile pe minut si, implicit, consumul. Iar fortarea masinii necesita si ea mai mult combustibil. Daca eviti toate acestea, poti reduce consumul cu pana la 22% pe autostrada si 5% in oras.


De asemenea, fiecare masina are un consum optim de carburant la o anumita viteza. Trebuie sa stii cu ce viteza sa mergi, ca sa nu irosesti benzina. De pilda, la unele autoturisme aceasta limita este 100 de kilometri pe ora. Iar fiecare kilometru in plus inseamna bani mai multi. Conform Departamentul de Energie (DOE) din Statele Unite, fiecare 10 kilometri peste viteza de 110 kilometri pe ora aduc un consum cu pana la 7% mai mare.

Fii atent la bagaje! 
Nu tine in masina lucruri de care nu ai nevoie, in special unele care cantaresc mult. De exemplu, 50 de kilograme extra maresc consumul cu pana la 2%. Atentie, insa, procentajul se modifica in functie de masina. Vehiculele mici sunt afectate mai mult decat cele mari de aceasta forta suplimentara pusa pe ele.



Si presiunea din pneuri are o mare importanta. Cele cu presiune scazuta au nevoie de mai multa energie, deci de mai mult carburant. Potrivit studiilor realizate de americanii de la DOE, presiunea necorespunzatoare din pneuri creste consumul de carburant cu 3%.


Problemele tehnice pot contribui si ele la cresterea consumului, asa ca nu uita niciodata de partea mecanica. Si oricum, daca te ocupi de anumite defectiuni din timp, nu economisesti numai banii pe carburanti, ci si pe cei pe care i-ai plati la service.


In final, simte adierea vantului! Daca vantul bate din fata, trebuie sa reduci viteza, iar daca bate din spate poti sa accelerezi. Sa spunem ca tu mergi cu 70 de kilometri pe ora si vantul bate din fata cu 30 de kilometri pe ora, atunci viteza cu care circuli in realitate, inclusiv din punctul de vedere al consumului, este de 100 de kilometri pe ora. Iar motoarele folosesc in medie 40% din puterea lor pentru a depasi rezistenta aerului. Asta daca nu ai un model aerodinamic, cum este cazul masinilor noi.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu